Tel. 668 242 840

tło

Ubezpieczenie przewoźnika kolejowego

Ubezpieczenie przewoźnika kolejowego to ubezpieczenie obowiązkowe wynikające z ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym.

Zgodnie z art. 46 ust. 10 Ustawy przedsiębiorca ubiegający się o udzielenie licencji spełni wymagania dotyczące zabezpieczenia finansowego odpowiedzialności cywilnej jeśli wykaże, że zawarł umowę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej lub umowę gwarancji ubezpieczeniowej.

Szczegółowe warunki ubezpieczenia określa rozporządzenie ministra rozwoju i finansów z dnia 25 maja 2017 r. w sprawie ubezpieczenia przewoźnika kolejowego.

Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia, w okresie ubezpieczenia nie dłuższym niż 12 miesięcy, w odniesieniu do jednego zdarzenia i wszystkich zdarzeń, których skutki są objęte umową ubezpieczenia, wynosi równowartość w złotych:

1) 100 000 euro w odniesieniu do przewoźnika kolejowego posiadającego licencję na wykonywanie przewozów kolejowych, wykonującego przewozy wyłącznie po liniach kolejowych wąskotorowych;

2) 250 000 euro w odniesieniu do przewoźnika kolejowego wykonującego przewozy wyłącznie po infrastrukturze kolejowej, której jest zarządcą;

3) 2 500 000 euro w odniesieniu do pozostałych przewoźników.

 

Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej przewoźnika kolejowego chroni m.in. przed zdarzeniami:

  • zderzenia pojazdów kolejowych,
  • wykolejenia,
  • zderzenia z samochodami na przejazdach kolejowych,
  • wypadki związane z przewozem ładunków niebezpiecznych,
  • uszkodzenie przewożonego towaru,
  • opóźnienie w transporcie osób lub towarów.

 

Przewoźnik kolejowy ponosi odpowiedzialność:

  • z deliktu (np. szkody wyrządzone osobom trzecim niezwiązanym z przewoźnikiem umową oraz odpowiedzialność na zasadzie ryzyka lub na zasadzie winy),
  • z kontraktu (np. za szkody wyrządzone osobom trzecim będącym stroną umowy o przewóz),
  • odpowiedzialność deliktowo – kontraktową (np. za szkody w infrastrukturze).

Skutki wypadków z udziałem przewoźników kolejowych:

  • szkody na osobie (uszczerbek na zdrowiu lub śmierć),
  • szkody ma mieniu (ładunek, tabor, infrastruktura),
  • szkody w środowisku naturalnym (usunięcie zanieczyszczenia, rekultywacja gleby).

 

 

Najpoważniejszą katastrofą w Polsce była kolizja pociągów pod Szczekocinami w 2012 r. ze skutkiem:

  • 16 ofiar śmiertelnych i 61 rannych,
  • zniszczenie 2 lokomotyw i 11 wagonów,
  • zniszczenie 650 m infrastruktury.

Zadzwoń i dowiedz się więcej

T: 668 242 840