Tel. 668 242 840
Ubezpieczenie przewoźnika kolejowego
Ubezpieczenie przewoźnika kolejowego to ubezpieczenie obowiązkowe wynikające z ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym.
Zgodnie z art. 46 ust. 10 Ustawy przedsiębiorca ubiegający się o udzielenie licencji spełni wymagania dotyczące zabezpieczenia finansowego odpowiedzialności cywilnej jeśli wykaże, że zawarł umowę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej lub umowę gwarancji ubezpieczeniowej.
Szczegółowe warunki ubezpieczenia określa rozporządzenie ministra rozwoju i finansów z dnia 25 maja 2017 r. w sprawie ubezpieczenia przewoźnika kolejowego.
Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia, w okresie ubezpieczenia nie dłuższym niż 12 miesięcy, w odniesieniu do jednego zdarzenia i wszystkich zdarzeń, których skutki są objęte umową ubezpieczenia, wynosi równowartość w złotych:
1) 100 000 euro w odniesieniu do przewoźnika kolejowego posiadającego licencję na wykonywanie przewozów kolejowych, wykonującego przewozy wyłącznie po liniach kolejowych wąskotorowych;
2) 250 000 euro w odniesieniu do przewoźnika kolejowego wykonującego przewozy wyłącznie po infrastrukturze kolejowej, której jest zarządcą;
3) 2 500 000 euro w odniesieniu do pozostałych przewoźników.
Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej przewoźnika kolejowego chroni m.in. przed zdarzeniami:
- zderzenia pojazdów kolejowych,
- wykolejenia,
- zderzenia z samochodami na przejazdach kolejowych,
- wypadki związane z przewozem ładunków niebezpiecznych,
- uszkodzenie przewożonego towaru,
- opóźnienie w transporcie osób lub towarów.
Przewoźnik kolejowy ponosi odpowiedzialność:
- z deliktu (np. szkody wyrządzone osobom trzecim niezwiązanym z przewoźnikiem umową oraz odpowiedzialność na zasadzie ryzyka lub na zasadzie winy),
- z kontraktu (np. za szkody wyrządzone osobom trzecim będącym stroną umowy o przewóz),
- odpowiedzialność deliktowo – kontraktową (np. za szkody w infrastrukturze).
Skutki wypadków z udziałem przewoźników kolejowych:
- szkody na osobie (uszczerbek na zdrowiu lub śmierć),
- szkody ma mieniu (ładunek, tabor, infrastruktura),
- szkody w środowisku naturalnym (usunięcie zanieczyszczenia, rekultywacja gleby).
Najpoważniejszą katastrofą w Polsce była kolizja pociągów pod Szczekocinami w 2012 r. ze skutkiem:
- 16 ofiar śmiertelnych i 61 rannych,
- zniszczenie 2 lokomotyw i 11 wagonów,
- zniszczenie 650 m infrastruktury.